20/04/2024

L’Institut d’Estudis Superiors de la Família inicia un cicle de formació sobre educació afectivosexual

A la primera sessió del cicle, titulada “Sexualitat sana, vincles forts”, hi han participat destacats experts acadèmics per tractar l’addicció a la pornografia i els nous desafiaments d’aquesta problemàtica

El dissabte 20 d’abril es va iniciar el cicle formatiu per a educadors “Sexualitat sana, vincles forts”, organitzat per l’Institut d’Estudis Superiors de la Família (IESF) de UIC Barcelona. Dirigida a educadors i pares, en la primera sessió hi van assistir uns 150 participants. 

Els ponents d’aquesta primera sessió van ser Alejandro Villena, coordinador de la Unitat de Sexologia Clínica i Salut Sexual a la Consulta Dr. Carlos Chiclana; María Contreras, doctora en Psicologia; Carolina Lupo, col·laboradora d’Infinity: Família, Amor i Sexualitat; Jorge Gutiérrez, director de Dale una Vuelta i Pablo Pons, psicòleg i professor de la fundació Aprender a Mirar.

En la seva ponència, Villena va destacar que “el més negatiu de la pornografia no és el seu consum, sinó que insensibilitza qui el consumeix, cosifica les dones i se sosté sobre l’explotació sexual de les persones”. Davant aquesta realitat, l’expert va afirmar que la clau se centra a buscar “una alternativa a la pornografia”.
Per la seva banda, Contreras es va centrar en la mirada femenina de la pornografia, una visió més desconeguda segons comenta la psicòloga. “La dona és víctima quan es relaciona amb homes addictes a la pornografia i és cada vegada més consumidora de continguts pornogràfics”, afirma Contreras.

A més a més, durant la jornada es va destacar la ràpida evolució de l’anomenada nova pornografia, la pornografia 3.0, que incorpora la intel·ligència artificial i la fa més interactiva. Es van analitzar els efectes de l’accés incontrolat dels menors als continguts pornogràfics i la rèplica de conductes típiques d’aquests continguts entre els adolescents.

Finalment, des de les ONG participants, Projecte Home i Exite, es va plantejar la necessitat de treballar conjuntament escola i pares per a una educació eficaç en temes sexuals, i es va identificar com un factor de risc la solitud en la qual es troben molts joves davant la deserció dels pares de les seves funcions educatives i la falta d’amistats sòlides.

L’IESF realitzarà la segona sessió d’aquest cicle formatiu el 18 i 19 d’octubre a UIC Barcelona. Sota el títol “Fer molt l’amor té efectes secundaris?”, l’Institut oferirà un taller per respondre les preguntes més freqüents sobre sexualitat que fan els adolescents.